لودر سایت

شناسایی آفات و بیماری ها در مزارع، گیاهان داراری محدودیت رشد با عملکرد پایین با استفاده از تکنولوژی سنجش از دور و تصاویر ماهواره ای کمک زیادی به حفظ سلامت گیاهان با تکیه بر علوم کشاورزی نوین می کند.

بنابر گفته سازمان فائو، همانند سلامت انسان و حیوانات برای گیاهان نیز پیشگیری بهتر از درمان است و محافظت از گیاهان در برابر آفات بسیار مقرون به صرفه‌تر می‌باشد.

کشاورزی نوین

یکی از مهم ترین دستاوردهای اخیر صنعت کشاورزی، کشاورزی دقیق اطلاق می شود. همانطور که می دانید هدف اصلی کشاورزی دقیق اعمال دقیق اندازه‏گیری عوامل زراعی و اختلاف‏ها، پردازش و ارزیابی آن‏ها و در نهایت اعمال دقیق کار و نهاده‏هاست.

کشاورزی دقیق یا به عبارتی کشاورزی نوین در تولید محصولات زراعی در عمل از فناوری‏های پیشرفته‏ای همچون GPS ، GIS  و RS  در اتوماتیک کردن عملیات کشاورزی، کاربرد مقادیر متغیر در مصرف سم، کود و بذر و نیز عمق کاشت متفاوت با توجه به شرایط ویژه هر قسمت از مزرعه گردیده است.

پایش ماهواره‌ای آفات گیاهان

در خبرگزاری ایرنا گزارشی بر مبنای اهمیت به سلامت گیاهان آمده است؛

برای دستیابی به هدف سلامت گیاهان از فناوری‌های نوین به ویژه در نقاط دور دست جهان، ‌استفاده می‌شود که نیازمند همکاری ‌های بین‌المللی همه ذینفعان است. در رابطه با تلاش جهانی در زمینه کنترل آفات می‌توان به مدیریت و مهار آفت Fall Armyworm اشاره نمود که با استفاده از فناوری‌ های نوین سنجش از دور و تصاویر ماهواره‌ای به پایش این آفت پرداخته و با هشدار زود هنگام، کشاورزان را برای مقابله با آن تجهیز کرده‌اند.

این آفت بیش از ۵۰ کشور آفریقایی و آسیایی را آلوده و خسارات زیادی به محصولاتی مانند ذرت، برنج، گندم، سویا، کتان و… وارد نموده است. ولی برخی از کشورهای آفریقایی با کمک تیم‌های تحقیقاتی و استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، همچنین تولید نقشه‌های شاخص پوشش گیاهی چون NDVI، LAI و رطوبت خاک به بررسی این آفت و سلامت گیاهان، پرداخته و سیستم هشدار زود هنگام را به اجرا در آورده‌اند.

شاخص گیاهی

شاخص های گیاهی به دست آمده از تصاویر ماهواره ای معمولا برای ارزیابی کمی و کیفی پوشش گیاهی کاربرد دارند. شاخص NDVI با خواص فیزیکی تاج پوشش گیاهی، شاخص سطح برگ، بایومس و درصد پوشش گیاهی ارتباط دارد بنابراین بیشترین شاخص گیاهی مور استفاده جهت بررسی وضعیت مزارع و محصولات کشاورزی شاخص NDVI است.

شناسایی آفات و بیماری ها به مزارع با استفاده از تصاویر ماهواره ای

مدیریت مزرعه بسیار چالش برانگیز بوده همیشه و دسترسی به داده های کمی و کیفی که راه رسیدن به کشاورزی پایدار است همیشه مساله ای مهم بوده است. به این منظور می توان با بهره گیری از ویژگی ها و تقویم زراعی محصولات (مراحل فنولوژی) و اطلاعات تصاویر ماهواره ای در طول زمان شاخص هایی را جهت ارزیابی کردن وضعیت محصولات کشاورزی و مزارع تعریف نمود. یعنی با استناد بر تقویم زراعی محصولات کشت شده و انتخاب تصوره ماهواره مناسب با تقویم زراعی محصول، شاخص پوشش گیاهی بر هر محصول به طور جداگانه در تاریخ های مختلف محاسبه می شود.

از این رو شاخص پوشش گیاهی نشان دهنده نوسانات رشد محصولات کشاورزی در مزرعه می باشد و با کمک آن می توان نقاط مشکل دار را شناسایی کرد و عوامل محدود کننده مانند آفات و بیماری های محصولات کشاورزی، علف های هرز، زهدار بودن خاک و عدم آبیاری مناسب را مشخص نمود.

با تکیه بر این روش و بهره گیری از تکنیک سنجش از دور، کشاورز به راحتی می تواند محدودیت های زراعی و همچنین نقاطی با عملکرد پایین را شناسایی کند. خوشبختانه با این اطلاعات کشاورز با کمک کارشناسان مربوطه و با بهره گیری از تجربه کاری می تواند مزرعه را به درست ترین شکل ممکن، کمترین هزینه و نیروی انسانی در راستای افزایش بهره وری محصولات مدیریت کند.

نویسنده پست: شقایق کلهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *