لودر سایت

ماشین آلات مدرن کشاورزی در انواع عملیات کشاورزی برای تولید محصول استفاده می شوند، عملیاتی مانند؛

  • حمل و نقل
  • ذخیره سازی
  • پردازش برای بازاریابی و قبل از فروش
  • رسیدگی به بقایای محصولات قبلی
  • بذر، کاشت و پیوند
  • زراعت
  • خاکورزی اولیه و ثانویه خاک
  • توزیع و استفاده از کود
  • کنترل آفات
  • برداشت
  • زهکشی
  • آبیاری

در گذشته حیوانات نیروی اصلی برای کار کشاورزی در مزرعه بودند. سپس نیروی بخار اهمیت پیدا کرد. بعد از جنگ جهانی اول تراکتورهای مجهز به گاز روی کار آمدند و رفته رفته موتورهای دیزلی در کار کشاورزی استفاده شدند. استفاده از ماشین آلات مدرن کشاورزی در کشورهای پیشرفته منجر به کاهش تعداد کارگران مزرعه شد، در حالی که تولید مزرعه و عملکرد محصولات کشت شده به دلیل استفاده از ماشین آلات مدرن همچنان رو به افزایش بود.

امروزه کشاورزانی که با استفاده از ابزارهای سنتی کشاورزی کمر خود را می شکنند، سلامتی و وقت خود را هدر می دهند! ظهور تراكتوري كه روزی به عنوان يك نبوغ تكنولوژيك در زمينه ماشین آلات كشاورزي سرو صدا کرده بود، اكنون خبری قديمی است.

قدرت ماشین آلات مدرن کشاورزی، صنعت کشاورزی را برای همیشه متحول کرده است. در ادامه آخرین ابزارهایی که در دسترس کشاورزان قرار دارد معرفی می شود:

تراکتور

یک وسیله قدیمی اما ناب. از زمانی که تراکتور اختراع شد و توسط کشاورزان مورد استفاده قرار گرفت، عنوان یکی از بزرگترین اختراعات تاریخ کشاورزی را به خود اختصاص داده است.

این نوع از ماشین آلات کشاورزی بیشترین نیازهای کشاورزی را برطرف می کرد.

چرخ های آن برای حرکت در زمین ناهموار طراحی شده اند همچنین تراکتور می تواند در مزارعی با زمین خیس و پر از آب نیز به خوبی کار کند.

وقتی به تراکتور گاو آهن یا دیسک سنگین متصل شود برای کشت زمین و شخم خاک کاربرد دارد، با اتصال یک اتاقک گاری شکل میتوان کالاهای سنگین موجود را حمل نمود. همچنین تجهیزات سنگین کشاورزی را می توان با استفاده از تراکتور در اطراف زمین حمل کرد.

کمباین

به این دلیل که ماشین کمباین سه عمل درو کردن، کوبیدن و جداسازی دانه از ساقه را هم زمان انجام می دهد به آن کمباین (ترکیب کردن=combine) گفته می شود.

به ایت ترتیب بقایای گیاهی که پس از درو کردن در زمین بر جای می ماند برای مصرف دام ها کاربرد دارد. قطعه ای دیگر در دستگاه کمباین وجود دارد که به راحتی عمل جداسازی دانه از محصول را انجام می دهد.

کمباین نیز از موثرترین و کارآمدترین ماشین آلات مدرن کشاورزی به شمار می رود که با حذف کردن بخش اعظمی از کارگران عملکرد کشاورزی را افزایش می دهد.

گاوآهن

این وسیله کاربرد قابل توجهی در ماشین آلات کشاورزی دارد که برای شیار دهی زمین برای فصل کاشت استفاده می شود. گاوآهن یک برتری نسبت به تراکتور دارد زیرا می تواند با استفاده از تیغه های قدرتمند خود زمین را با سهولت برای کاشت آماده کند.

تیلر

تیلر برای خاک ورزی اولیه استفاده می شود. بدین ترتیب که که این دستگاه با شکستن لایه های سخت خاک، بستری نرم برای رشد گیاه فراهم می آورد. یعنی تیلر مقاومت فیزیکی خاک را تبعات بسیار زیادی مانند عدم جوانه زنی بذر دارد را از بین می برد.

در راستای عملیات خاک ورزی، دستگاه تیلر خاک را از عمق زیاد شکسته، شخم می زند و زیر و رو می کند.

یکی از ماشی آلات سبک کشاورزی به شمار می رود و به همین دلیل از آن بیشتر در زمین های باتلاقی و شالیزارها استفاده می کنند. به دلیل کاربرد آسان و هزینه های قابل قبول سوخت، تعمیر و نگهداری اکثر کشاورزان استفاده از این دستگاه ها را به استفاده از ماشین آلات کشاورزی سنگین ترجیح می دهند.

دستگاه تیلر کولتیوار نیز وجود دارد که کاربرد آن با تیلر متفاوت است، تیلر کولتیواتور خاک نرم سطحی را بهم می زند و برای مخلوط کردن خاک نرم و مخلوط کردن کمپوست و کود با خاک طراحی شده است.

ماشین نشاکار

دستگاه نشاکار از ماشین آلات مدرن کشاورزی به شمار می آید که در کاشت محصولات زیادی مانند، برنج، صیفی جات، سبزیجات و غیره کاربرد دارد. با استفاد از این ماشین در مزارع راندمان و سرعت کار کشاورزی چندین برابر می شود، علی الخصوص برای کشاورزانی با زمین های وسیع اهمیت زیادی در کاهش زمان، هزینه و نیروی انسانی دارد.

پهپاد های کشاورزی

امروزه یکی از استفاده های رایج از پهپاد در کشاورزی نوین، سمپاشی و کودپاشی مزارع است. پهپاد کشاورزی با امواج فراصوتی مکان یابی می کنند و می توانند بهترین فاصله با گیاهان را برای تزریق سموم انتخاب کند. از طرف دیگر در صورت سمپاشی از راه دور و با پهپاد سم کمتری مصرف می شود و سموم به طور کاملا یکنواخت و یک دست به سطح مزرعه پاشیده می شود.

روش سمپاشی هوایی با پهپاد در مقایسه با روش سنتی مزیت های متعددی دارد. به عنوان مثال می توان با استفاده از پهپادها در تاریکی هوا هم سمپاشی نمود و مزایای دیگری مانند افزایش سرعت کار، کاهش هزینه و حفظ سلامتی نیروی انسانی و غیره نیز دارد.

پهپادهای کشاورزی کاربردهای مهم دیگری از جمله کاشت بذر، تجزیه و تحلیل خاک و وضعیت مزارع، نظارت بر رشد محصول و آبیاری نیز دارند که به قطع می توان آن ها را معجزه ماشین آلات مدرن کشاوزی نامید!

با استفاده از ماشین آلات و هزاران وسیله مدرن دیگر که توسط کشاورزان سرتاسر جهان استفاده می شود، کشاورزی بیشتر به یک علم تبدیل شده است تا یک هنر. بهبود بهره وری، کشاورزی پایدار و کشاورزی نوین جز با استفاده از ماشین آلات مدرن و علم کشاورزی میسر نیست.

نویسنده پست: شقایق کلهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *