لودر سایت

قلمه گل

بدین گونه که شما میتوانید بوسیله عمل قلمه کردن بوته گل خود را به تعداد زیاد تری در باغچه خانه خود گسترش دهید ، برای این منظور میتوانید از مقاله قلمه زدن موجود در همین وب سایت استفاده کنید و در ادامه به مطالب زیر نیز حتما توجه نمایید . . .

قلمه قسمتي از شاخه،برگ يا ريشه است که از گياه مادري جدا ميشود ودر شرايط مساعد جهت ريشه زايي قرارميگيرد . حال با توجه به تمایل افراد به پرورش گل در خانه در این قسمت به همین موضوع میپردازیم و لازم به ذکر است که در این مقاله فقط نحوه آماده سازی قلمه ها برای کاشت در ماه اسفند آموزش داده میشود .

وقتی قلمه ها را از گیاه جدا میکنیم مهمترین موضوع در این بین ریشه دهی آنهاست که این کار توسط آنزیمی به نام اکسین صورت میگیرد ، اکسین وظیفه تحریک گیاه در جهت ریشه دهی را بر عهده دارد که هم این ماده توسط خود گیاه تولید میشود و هم اینکه میتوان آن را از بازار تهیه نمود ، لازم به ذکر است که حتما نیاز به تهیه این ماده از بازار نیست و ما میتوانیم با مراقبت های دیگر درصد ریشه دهی قلمه های خود را تا حد مطلوبی افزایش دهیم ولی با این حال میتوان با تهیه آن از بازار و مخلوط کردن آن با آب پایین قلمه ها (محل ریشه دهی) را درون ظرف حاوی اکسین نموده و به گیاه در جهت ریشه دهی کمک کنیم ولی به این معنا نیست که با این کار حتما قلمه در موعد مقرر اقدام به ریشه دهی کرده و ما میتوانیم پس از آن منتظر گلدهی باشیم زیرا عواملی چون دما و رطوبت نیز در این بین بی تاثیر نیستند که پس از مدتی اهمیت خود را در این بین بروز میدهند .

پس از آغشته کردن قلمه ها به اکسین حال باید قلمه ها را به یکی از چند صورت زیر به شرایطی چون دمای بین 4 تا  7 درجه یا همان دمای یخچال و رطوبت محیطی بالای 95 % یا حتی المقدور باید اطراف قلمه ها کاملا خیس باشند و محیطی کاملا تاریک دست پیدا کرد :

1- ایچاد چاله هایی درون زمین و قرار دادن تعدادی از قلمه ها درون خاک و پرکردن آن با ماسه کاملا خیس ، باید توجه داشت که قلمه باید به صورت کامل در خاک مدفون شود .

2- پیچاندن قلمه ها در گونی های خیس و قرار دادن آن ها در خاک مانند حالت قبل 

3- قرار دادن افقی قلمه ها در ظرفهای حاوی خاک و پوشاندن آنها بوسیله ماسه خیس و قرار دادن آنها در داخل یخچال 

باید توجه داشت که با توجه به شرایط محیطی فوق شما میتوانید هرگونه ابتکار عملی را در این بین بروز دهید  . . .

پس از انجام یکی از راه های بالا باید تا فصل اسفند منتظر بمانید و در آن زمان با خارج کردن قلمه ها اقدام به کاشت آنها نمایید ، سپس میتوانید در بهار انتظار باغچه ای رنگارنگ از انواع گل ها را در خانه خود داشته باشید . 

لازم به ذکر است که شما میتوانید با ایجاد شرایط محیطی مانند بهار  در همین الان داخل آپارتمان خود و کاشتن قلمه ها در داخل خاک گلدون و قرار دادن ظروف پلاستیکی بر روی آن ها خیلی زود تر باعث ریشه دهی قلمه شوید .

نویسنده پست: شقایق کلهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *