لودر سایت

نام علمی:

Salacca zalacca

تیره:

Arecaceae

درخت سالاک، پوستی همانند فلس و قهوه‌ای رنگ شبیه پوست مار دارد و به همین دلیل مردم محلی آنجا آن را میوه مار یا میوه پوست مار نیز می‌نامند.میوه سالاک شبیه انجیری بزرگ است و پوست آن سفت و خشک و مانند فلس می‌ماند. میوه نرسیده سالاک ترش مزه است اما رسیده آن طعمی شیرین و مزه ای مانند آناناس دارد.

سالاک (Salak) میوه ای استوایی با ظاهری عجیب و غریب است که پوست فلس مانند و قهوه ای رنگ آن شبیه پوست مار است و به همین دلیل مردم محلی آنرا میوه مار یا میوه پوست مار نیز می نامند.

گیاهشناسی


نخل میوه مار بالتیک تا 2 متر رشد می کند و می تواند برای 50 سال یا بیشتر محصول تولید کند. برگها به صورت منقار ، به طول 7 سانتیمتر ، در قسمت فوقانی به رنگ سبز براق ، در پایین به مایل به سفید است. خارها در دمبرگها و در قاعده برگها رشد می کنند. تنه درخت نخل نیز خاردار است و دارای صفحات پوسته پوسته است.

گلها ماده و نر ، به رنگ قهوه ای هستند ، در دسته های ضخیم جمع شده و نزدیک پایه زمین روی تنه شکل گرفته اند. میوه ها هستند گلابیشکل یا بیضی شکل ، به صورت گوه ای شکل در پایه ، به صورت خوشه ای روی درخت خرما رشد می کند. قطر میوه – تا 4 سانتی متر ، وزن از 50 تا 100 گرم. میوه ها با پوستی قهوه ای غیر معمول با خارهای کوچک پوشیده می شوند ، شبیه فلس های مار


تفاله میوه آن بژ است ، از یک یا چند قسمت تشکیل شده است که محکم به یکدیگر متصل شده اند. در داخل هر بخش از پالپ 1-3 استخوان بزرگ بیضی شکل قهوه ای وجود دارد. میوه های مار طراوت ، شبیه به اناناس با موز، که عطر و طعم سبک و رایحه مغز را تکمیل می کند. میوه های نارس به دلیل داشتن تانن زیاد از نظر طعم بسیار قابض هستند.

میوه مار شکل و اندازه ای شبیه به یک انجیر بزرگ و رسیده دارد و پوست سفت و خشک آن نازک و فلس مانند است.
برای پوست کردن سالاک باید نوک آنرا فشار دهید و پوست آنرا تکه تکه جدا کنید. گوشت میوه کرم رنگ با دانه های بزرگ سیاه است و بافت آن شبیه سیب ترد و کمی آبدار می باشد.در اندونزی بیش از سی نوع میوه سالاک کشت می شود که اکثر آنها مزه ای گس و شیرین دارند . مشهورترین آنها Salak Pondoh ازاستان یوگیا کارتا (Yogyakarta) در جزیره جاوا و Salak Bali از جزیره بالی است که هر دو نوع به دلیل عطر و طعم فوق العاده شان در بین مردم محلی و توریست ها بسیار محبوبند.

خواص دارویی

این میوه معمولا تازه مصرف می شود و می توان از آن ترشی نیز درست کرد. در بازارهای محلی تایلند این میوه را پوست کنده می فروشند و برای خوردن ابتدا آنرا در مخلوطی از شکر و نمک می زنند. جالب است بدانید محلی ها معتقدند مصرف بیش از حد این میوه سبب ایجاد یبوست می شود در نتیجه در خوردن آن باید اندازه نگه داشت !

سالاک به دلیل داشتن پتاسیم و پکتین بالا میوه تقویت حافظه نامیده می شود. همچنین میزان بتا کاروتن این میوه بیشتر از هویج بوده و در نتیجه برای سلامت چشم و تقویت بینایی نقش بسزایی دارد. سالاک دارای کلسیم, فلاونوئید و املاح معدنی مختلفی است که به تقویت دستگاه گوارش کمک می کند و در بهبود بیماریهایی چون اسهال موثر است.
این میوه همچنین سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین C می باشد که سبب جوانی و شادابی پوست و مو می گردد.

ارزش غذایی

سالاک دارای پتاسیم و پکتین بالاست. همچنین میزان بالای بتا کاروتن این میوه زیاد است و در نتیجه برای سلامت چشم و تقویت بینایی نقش بسزایی دارد. سالاک دارای کلسیم، فلاونوئید و املاح معدنی مختلفی است که به تقویت دستگاه گوارش کمک می‌کند و در بهبود بیماریهایی چون اسهال مؤثر است. این میوه همچنین سرشار از آنتی اکسیدان و ویتامین C می‌باشد که سبب جوانی و شادابی پوست و مو می‌گردد.

موارد منع مصرف

خوردن میوه مار برای عدم تحمل فردی توصیه نمی شود. اگر اولین بار است که میوه را امتحان می کنید ، نمی توانید زیاد بخورید ، سعی کنید و صبر کنید. اگر بدن به طور طبیعی واکنش نشان داد ، می توانید به خوردن میوه مار ادامه دهید ، اما در هر صورت نباید پرخوری کنید

میوه های نارس را نباید با آنها شست شیر و گنجاندن آنها در رژیم غذایی به طور کلی نامطلوب است ، آنها حاوی مقدار زیادی تانن هستند که در بدن به فیبر متصل می شوند و به یک توده متراکم تبدیل می شوند ، در معده حفظ می شود. در این حالت ، اگر شخصی دارای تحرک گوارشی ضعیف و اسیدیته کمی باشد ، ممکن است یبوست و انسداد روده شروع شود.

نویسنده پست: شقایق کلهر

یک پاسخ برای “سالاک یا میوه پوست ماری (Salak)”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *