لودر سایت

کشاورزی دقیق چیست؟

اصطلاح کشاورزی دقیق به مفهوم مدیریت کشاورزی بر اساس مشاهده، اندازه گیری و پاسخ به تنوع درون و درون مزرعه ای در محصولات اشاره دارد. جهت گیری تولید گیاهی به سمت واحدهای قابل شناسایی زمین است که منحصراً بر اساس خطوط مالکیت یا میانگین عملکرد محصول مورد انتظار یک مزرعه معین نیست، بلکه بر اساس شرایط محلی و اکولوژیکی است. فن‌آوری‌های جدید کشاورزان را قادر می‌سازد تا مزارع خود را بر اساس تنوع مکانی متغیرهایی مانند در دسترس بودن مواد مغذی و عملکرد محصول مورد انتظار مدیریت کنند. به میزان بسیار بیشتری نسبت به قبل، حفاظت از گیاه توسط فشار برای جلوگیری از آسیب و کارایی اقتصادی هدایت می شود. روش کشاورزی دقیق شامل اقدامات کشت خاک در مقیاس کوچک، کاشت، کوددهی، کاربرد آفت کش ها و سایر عملیات است.

کشاورزی دقیق به بهبودهای اقتصادی و زیست محیطی کمک می کند:

کاهش منابع (بذر، کود، سموم دفع آفات، سوخت و…)
کاهش ساعت کار ماشین و
بهبود عملکرد محصول و کیفیت محصول
به حداقل رساندن اثرات زیست محیطی
مستندات کامل فرآیند تولید

کشاورزی دقیق (PA) رویکردی برای مدیریت مزرعه است که از فناوری اطلاعات (IT) استفاده می کند تا اطمینان حاصل کند که محصولات و خاک دقیقاً آنچه را که برای سلامت و بهره وری بهینه نیاز دارند دریافت می کنند. هدف PA تضمین سودآوری، پایداری و حفاظت از محیط زیست است. PA همچنین به عنوان کشاورزی ماهواره ای، کشاورزی بر حسب نیاز و مدیریت محصول خاص سایت (SSCM) شناخته می شود.

کشاورزی دقیق بر تجهیزات تخصصی، نرم افزار و خدمات فناوری اطلاعات متکی است. این رویکرد شامل دسترسی به داده های زمان واقعی در مورد شرایط محصولات، خاک و هوای محیط، همراه با سایر اطلاعات مرتبط مانند پیش بینی های آب و هوای بیش از حد محلی، هزینه های نیروی کار و در دسترس بودن تجهیزات است. نرم‌افزار تحلیل پیش‌بینی‌کننده از داده‌ها برای ارائه راهنمایی به کشاورزان در مورد تناوب زراعی، زمان کاشت بهینه، زمان برداشت و مدیریت خاک استفاده می‌کند.

حسگرها در مزارع میزان رطوبت و دمای خاک و هوای اطراف را اندازه گیری می کنند. ماهواره‌ها و پهپادهای روباتیک تصاویری را در زمان واقعی از گیاهان جداگانه در اختیار کشاورزان قرار می‌دهند. اطلاعات حاصل از آن تصاویر را می توان پردازش کرد و با داده های حسگر و دیگر ادغام کرد تا راهنمایی هایی برای تصمیم گیری های فوری و آینده ارائه کند، مانند اینکه دقیقاً چه مزارعی را آبیاری کنیم و چه موقع یا کجا یک محصول خاص را کاشت کنیم.

مراکز کنترل کشاورزی داده‌های حسگر و ورودی تصویربرداری را با داده‌های دیگر ادغام می‌کنند و به کشاورزان این امکان را می‌دهند تا مزارعی را که نیاز به تصفیه دارند شناسایی کنند و مقدار بهینه آب، کود و آفت‌کش را برای استفاده تعیین کنند. این به کشاورز کمک می کند تا از هدر رفتن منابع جلوگیری کند و از رواناب جلوگیری کند، اطمینان حاصل شود که خاک دارای مقدار مناسبی از مواد افزودنی برای سلامتی مطلوب است، در حالی که هزینه ها را کاهش می دهد و اثرات زیست محیطی مزرعه را کنترل می کند.

در گذشته، کشاورزی دقیق محدود به عملیات بزرگتر بود که می توانست از زیرساخت فناوری اطلاعات و سایر منابع فناوری مورد نیاز برای پیاده سازی کامل و بهره مندی از مزایای کشاورزی دقیق پشتیبانی کند. اما امروزه، اپلیکیشن‌های موبایل، حسگرهای هوشمند، پهپادها و محاسبات ابری، کشاورزی دقیق را برای تعاونی‌های کشاورزی و حتی مزارع کوچک خانوادگی ممکن می‌سازد.

نویسنده پست: شقایق کلهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *